Kuumailmapallolla kohti kulttuuripääkaupunkivuotta 2026
Oulu2026-kuumailmapallo lensi ensilentonsa tiistaina 3. kesäkuuta 2025 Limingan Ala-Temmekseltä Muhokselle. Ensimmäinen miehitetty kuumailmapallolento tehtiin kesäkuussa 1783, joten aikaa lentojen välillä ehti kulua lähes päivälleen 242 vuotta. Kuumailmapallo käynnistää uuden vaiheen tulevan Europan kulttuuripääkaupunkivuoden näkyvyydessä.
Vuosi 2026 tulee olemaan Oululle erityisen merkittävä vuosi, sillä kaupunki on valittu ensi vuoden Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Kyseessä on valtavan hieno asia, jonka ei haluta jäävän keneltäkään huomaamatta. Tämän vuoksi kulttuuripääkaupunkivuotta nostetaan vahvasti esiin niin paikallisesti, kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
– Kulttuuripääkaupunkivuotta markkinoidaan nyt todella paljon Oulun ulkopuolelle, Oulu2026:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Annu Höttönen tiivisti.
Tuleva Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi tulee olemaan koko pohjoisen Suomen kulttuurin juhlaa. Oulu2026-alue koostuu Oulun lisäksi yhteensä 39 upeasta kunnasta. Mukana on kuntia aina Kalajoelta Kuhmoon ja Kuusamosta Pielavedelle asti. Jokaisen kunnan omaan kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan voi tutustua Oulu2026:n nettisivuilla.
Kulttuuripääkaupungin sanansaattaja taivaalla
Oulu2026-kuumailmapallo on uusi aluevaltaus kulttuuripääkaupunkivuoden markkinoinnissa. Koko Oulun seudulla liikkuva kuumailmapallo tuo kulttuuripääkaupungin näkyväksi paitsi Oulun keskusta-alueella myös kaupungin ympäryskunnissa.
Kaupungin kaikki yksiköt ja liikelaitokset ovat sitoutuneet merkittävästi vuoden 2026 tapahtumiin, viestintään ja markkinointiin. Toimia tehdään yhteistyössä Oulun kulttuurisäätiön kanssa. Myös kuumailmapallon mainospaikan hankinta on yksi näistä yhteisistä toimenpiteistä. Hankintaan osallistuivat Oulun kulttuurisäätiön lisäksi Business Oulu ‑liikelaitos ja Oulun kaupunki.


Oulu2026-kuumailmapallon ensilennolla vallitsi iloinen tunnelma. Kuvat: Tero Suutari
– Markkinointi, jossa viesti välittyy selvästi, näkyy laajasti ja tuo hyvää tunnetta, on mielestäni erinomaista markkinointia. BusinessOulu on sitoutunut merkittävästi kulttuuripääkaupunkivuoden markkinointiin. Kuumailmapallon näkyvyyspaikan hankinta on loistava esimerkki yhteishankinnasta, jossa useampi toimija halusi olla mukana tuomassa seudun asukkaille ja matkailijoille iloista tunnetta, ensilennolla mukana ollut BusinessOulun kaupunkimarkkinoinnin yhteyspäällikkö Johanna Kamunen kertoi.
Nimenomaan: taivaalla leijuva Oulu2026-logoin koristeltu kuumailmapallo ei ole vain mainos. Pallon on tarkoitus olla hyvän mielen lähettiläs, joka tuo iloa koko seudulle. Harvoin taivaalla leijuva kuumailmapallo suo katselijalle ihmetystä ja riemua keskellä kiireistä arkea. Kuumailmapallon ensilennolla mukana ollut BusinessOulun visuaalisen viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Tero Suutari kiteyttikin tunnelman varsin osuvasti:
– Oletteko koskaan nähneet lasta tai aikuista, jolla ei olisi tullut hyvä mieli katsoessaan kuumailmapalloa?
Oulu2026-pallo ilahduttaa pitkään
Taivaalla kilpailu huomiosta on vähäistä, ja juuri siksi kuumailmapallo toimii tehokkaana viestinviejänä. Se tuo pilvien reunalta muistutuksen siitä, että kulttuuripääkaupunkivuosi kuuluu meille kaikille – ja on jo aivan kulman takana!
Kuumailmapallolla on tarkoitus lentää aina kesäkauden aikana noin 20–30 asiakaslentoa, joihin on mahdollista ostaa yleisölippuja pallon omistavalta Momentsilta eli Kuumalento Oy:ltä. Erilaisten ylilentojen lisäksi tavoitteena on, että alueen asukkaat pääsisivät tutkimaan palloa sen ollessa maan kamaralla. Höttönen totesi, että etenkin lasten olisi varmasti hauska päästä katsomaan palloa maanpinnalla esimerkiksi jonkin tapahtuman yhteydessä:
– Harva on oikeasti nähnyt kuumailmapalloa kovin läheltä. Se on todella suuri!

Ala-Temmeksen kauniita maaseutumaisemia kuumailmapallosta kuvattuna. Kuva: Tero Suutari
Kuumailmapallon matka ei suinkaan pääty vuoteen 2026. Kuumailmapallokokonaisuus on merkittävä investointi, ja Momentsin toimitusjohtajan Olli Muhosen mukaan pallolla tullaan varmasti lentämään vielä pitkälle 20230-lukua. Sopimus pallon mainospaikasta on voimassa kahden vuoden ajan, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että Oulu2026-painatukset saattavat jäädä palloon vielä kulttuuripääkaupunkivuoden jälkeenkin.
Joten kun seuraavan kerran nostat katseesi taivaalle ja näet sinisen pallon liitävän horisontissa, muista: olet vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungissa!